Vår- och Årsmöte 2014-03-29 --30

Riksföreningen höll sitt Vår- och Årsmöte, 29-30 mars 2014 i Hägersten. 24 medlemmar och anhöriga deltog på träffen som varade från lunch till lunch.

Lördagen den 29 mars startades med en gemensam lunch.

Därefter föreläste optiker Unni La Fleur Rosengren från Sabbatsbergs sjukhus, om ögats funktioner och vilka sjukdomar som kan påverka ögat. Vi fick ta del av hur ögat kan drabbas av våra vaskulitsjukdomar och av de behandlingar vi måste genomgå. En vanlig påverkan är grå starr som vi lättare kan få på grund av vårt intag av kortison.

Efter Unnis föredrag var det tid för årsmötet och sedvanliga ärenden behandlades såsom verksamhetsberättelsen, ekonomisk berättelse och revisorernas berättelse. Vidare genomfördes val av styrelsen och revisorer. Budget för 2014 och verksamhetsplan för 2014 behandlades.
16 röstberättigade medlemmar var närvarande.

Under söndagen den 30 mars fick vi glädjen att få lyssna till ett föredrag av Greta Thorén.
Greta är redaktör för tidningen Bulletinen för reumatiska systemsjukdomar som bland annat skriver om vaskulitsjukdomar. Vi fick ta del av intervjuer som Greta haft med personer som drabbats av olika diagnoser och hur man bemöts eller behandlats av sjukvården.

Söndagen avslutades med en gemensam lunch.