Två kvinnor berättade i tidningen Bulletinen om sin sjukdomshistoria. Deras berättelser är helt olika, och visar på hur sjukdomen kan ha två helt olika förlopp.

Två kvinnor berättar om sin sjukdomshistoria (MPA)

Lilian Krank och Maj Söderman, båda från Stockholm, lider av vaskulitsjukdomen Mikroskopisk polyangit (MPA). Trots att det är samma diagnos så skiljer sig deras berättelser mycket åt.

Lilians vaskulit upptäcktes år 1997 när hon fick ont i sina ben som inte heller längre bar, samt utslag som sedan blev till sår. Hon blev också väldigt trött och fick feber. På sjukhuset tog man flera prover och något visade att hon hade drabbats av det som kallas Mikroskopisk polyangit (MPA). Man behandlade med Methotrexat och kortison. Av kortisonet fick Lilian flera biverkningar, och blev också väldigt orkeslös. Hon fick fortsätta med kortison, fast i lägre doser, fram till år 2004. Hon fick också börja att träna upp sin kropp igen, genom särskilda träningsprogram.
Det gick fram till år 2012 utan att hon hade spår av sjukdomen i blodet, men sedan var det dags igen. Lederna värkte och benen svullnade upp, vilket läkarna trodde berodde på en blodpropp. Sedan dess har hon åter fått behandlas med kortison och methotrexat.

Maj fick reda på att hon hade sin vaskulit vid en akut njurinflammation hon fick år 2001. Hon fick behandling med cellgifter och kortison. Av medicinen fick hon ett antal biverkningar bland annat droppfot, hårväxt i ansiktet, blev tjock samt fick också bältros. Även om man sedan inte längre kunde påvisa sjukdomsaktivitet genom blodprover så blev njurarna allt sämre och år 2010 gick det inte att klara sig längre utan dialys. En njurtransplantation fick göras, men allt blev inte frid och fröjd med det. Trots det har Maj inte haft några spår av sjukdomen på tio år.

Läs Lilians och Majs berättelser i Bulletinen för reumatiska systemsjukdomar, nr 4 - 2013, sidorna 12 - 14.