Björn Johansson, ordförande. Foto: Privat

Från frisk till sjuk - Björn Johanssons berättelse (GPA)

Riksföreningen Småkärlsvaskuliters ordförande Björn Johansson berättade om sin sjukdomshistoria i tidningen Bulletinen.
Björn har Granulomatos med polyangit, GPA. I tidningen berättar han om hur det gick till när han blev sjuk, samt om den behandling han fått.

Björn blev sjuk våren/sommaren år 2002 och fick diagnosen granulomatos med polyangit efter cirka sex månader. Han fick prova olika läkemedelsbehandlingar och vissa fungerade inte, andra fungerade bättre.

2012/2013 fick han bihåleinflammation, orsakad av aktivitet av hans sjukdom. Behandling för att hämma bakterietillväxt sattes in, följt av antibiotika. Ett underligt tryck i ögonhöjd på höger sida av huvudet gav sig till känna. En magnetröntgen visade på ett granulom (tumör) bakom ögat. Lyckligtvis visade biopsin att den var godartad, och alltså orsakad av grundsjukdomen GPA. Till följd av det fick han nu höga doser kortison, som sedan gav vissa biverkningar. Han behandlades två gånger med läkemedlet Mabthera på Vaskulitmottagningen i Lund.

Läs Björn Johanssons berättelse i Bulletinen för reumatiska systemsjukdomar, nr 1 - 2014, sidorna 18 - 19.

Källa: Bulletinen för reumatiska systemsjukdomar.