Amanda Svensson, född och uppvuxen i Helsingborg, berättade i tidningen Bulletinen om sin sjukdomshistoria. Flickan var bara ung när hon drabbades av vaskulitsjukdomen Granulomatos med polyangit (GPA), som då kallades för Wegeners granulomatos.

Att vara ung och få Granulomatos med polyangit (GPA)

Det började år 2002 med halsfluss och Amanda var då en flicka på 12 år, som gick i skolan. Olika typer av infektioner i öron och ögon följde. Hon blev otroligt trött och aptiten var försvunnen. Näsan blev också väldigt öm och så fort man nuddade vid den gjorde det riktigt ont.
Amanda fick besöka flera olika läkare för symtom som dock sedan åter försvann, och fick då endast ett flertal kurer antibiotika som såklart inte hjälpte.

Skolarbetet blev lidande när Amanda inte längre orkade med det samt hade otroliga smärtor hela tiden. Det väckte oro bland skolsjukvården som bokade in ett besök med skolläkare.
Vid besöket såg man att flickan hade tappat cirka tio kilo av sin kroppsvikt på två månaders tid. Läkaren såg att hon var blå under ögonen och hade svullen näsa, och skrev remiss till sjukhuset där Amanda blev inlagd omedelbart. Det hade hunnit gå nio månader och först nu togs det ordentligt med blodprover och vävnadsprov som direkt visade på sjukdomen Granulomatos med polyangit (GPA). Efter det blev hon skickad till Lund där hon har fortsatt varit patient.

Läs Amandas berättelse i Bulletinen för reumatiska systemsjukdomar, nr 1 - 2012, sidorna 19 - 21.