Läkemedel på apotek

Varför finns inte alltid ett läkemedel i lager på apoteket och varför vill apoteket ofta byta ut det läkemedlet på receptet mot ett annat?

Om apoteken har ett läkemedel hemma på lager kan bero på:
  • läkemedelsindustrins förmåga att tillverka läkemedel
  • läkemedelsindustrins prioriteringar mellan olika marknader/länder vid brister
  • lagerhållning på distributörernas lager
  • när apoteken får göra sina beställningar av läkemedel
  • när läkemedlen distribueras till apoteken
  • regelverken som styr när apoteken får expediera ett läkemedel
  • att receptet är korrekt
  • vilka apotek du som kund väljer att besöka
  • efterfrågan på lokalt apotek

Läkemedel är vårdens viktigaste behandlingsmetod. Apoteken har ett ansvar för att se till att hela landet försörjs med läkemedel.
Idag finns cirka 15 000 godkända läkemedel i Sverige, dessa läkemedel måste tillverkarna se till att de finns i hela landet, och apoteken måste sälja dem.

Varför saknas ett visst läkemedel ibland på apoteken?

Det är läkemedelsbolagen som tillverkar läkemedlen, men ibland kan saker och ting gå fel. Det kan uppstå brist på en råvara, fel i produktionen, för låg kvalitet på läkemedlen, förpackningarna kanske inte håller, med mera.

Varje apotek har ett lager av läkemedel som de köpt in, men eftersom det finns cirka 15 000 godkända läkemedel så finns det inget apotek som kan ha alla läkemedel på sina hyllor.

Alla apotek försöker anpassa sina lager efter vad som efterfrågas, vilket kan bero på vilka kunder som besöker apoteket. Det beror också på vad landstinget rekommenderar förskrivarna (läkare, sjuksköterskor och andra som får skriva ut recept) att skriva ut, och vad den enskilda förskrivaren sedan väljer att skriva ut för behandling samt de regelverk som finns.
Det mest svårhanterade regelverket kallas för "Periodens vara":

När ett läkemedel tappar sitt patent får andra företag tillverka läkemedel med samma ämne. Av vissa läkemedel som inte är skyddade av patent, tillverkas kopior och dessa "kopierade" läkemedel kallas generika. Det kan finnas 5, 10 eller ännu fler tillverkare av samma läkemedel.
Idag hanteras priserna på dessa läkemedel av en myndighet, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV.

Läs mer om utbyte av läkemedel (generika) på Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket TLV:s webbplats här

En folder från TLV till patienter om utbyte av läkemedel finns att hämta hem och läsa nedan.