Läkemedel

Läkemedel är ämnen som kan användas för att förebygga, lindra eller bota sjukdomar. För att ett läkemedel ska få säljas i Sverige måste det vara godkänt av det svenska eller det europeiska läkemedelsverket

Ett läkemedel innehåller förutom ett eller flera verksamma ämnen också olika tillsatser, så kallade hjälpämnen. Hjälpämnen tillsätts exempelvis för att göra det möjligt att tillverka lagom stora tabletter. Hjälpämnen kan också behövas för bland annat hållbarhet och smak. Innehållsförteckningen finns på förpackningen eller i bipacksedeln, som är det informationsblad som följer med medicinen.

Visste du att:

till Läkemedelsupplysningen (LMU), som är en upplysningstjänst, kan du ringa och ställa generella frågor om dina mediciner.

• hur de fungerar, hur de ska användas och förvaras.
  • Du kan även diskutera frågor som rör risker och biverkningar
  • eller andra frågor kring användning av läkemedel.

Läkemedelsupplysningen har öppet helgfria vardagar mellan klockan 08.00 och 20.00.

Telefonnummer 0771-46 70 10
Öppettider: helgfria vardagar kl. 08.00 - 20.00.

• När ett företag forskar fram ett nytt läkemedel är det ett så kallat originalläkemedel.
  • Ett generiskt läkemedel innehåller samma verksamma ämne eller ämnen och i samma mängd som ett originalläkemedel, men det säljs under ett annat namn.

Läs gärna mer om läkemedel här