Sola försiktigt i sommar

Är du reumatiker med en sjukdom som behandlas med immundämpande läkemedel? Då kan det vara all idé att vara lite försiktig med att vistas mycket i solen.

Visst är det härligt med sol och värme, när sommaren nu äntligen kommit. Vi med reumatism och värk i kroppen njuter av den här tiden. Men allt är inte bara frid och fröjd. För vissa av oss kan det rentav bli för mycket sol.
Det här gäller speciellt dem som har en reumatisk sjukdom som påverkas av immunsystemet, exempelvis reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism och Psoriasisartrit (PsA). Dessa sjukdomar brukar behandlas med såkallade immundämpande läkemedel, och de går inte så jättebra ihop med för mycket solexponering.

Att vi har ett immunsystem i huden som skall försvara oss mot infektioner vet nog de flesta. Men visste du att det även skall motverka tumörbildning? Det är här de immundämpande läkemedlen kommer in i bilden. Forskare har i vissa fall sett att det finns en liten ökning av hudcancer hos exempelvis psoriasispatienter som får immundämpande läkemedel. Dessa patienter löper alltså dubbel risk när de är ute i solen, och kan få farliga cancerformer, säger en professor i dermatologi vid Karolinska Institutet i Stockholm.

Sola säkert!

1. Sola sakta.
  2. Undvik sol mitt på dagen.
  3. Skydda små barn.
  4. Kläder bättre än solskyddsmedel.
  5. Solskyddsmedel bättre än att bränna sig.

* Fritt skrivet efter artikel från Karolinska Institutet - CMM (Center för Molekylär Medicin)

Källa: Karolinska Institutet - CMM

2016-07-03