Snart nya behandlingsrekommendationer från EULAR?

#EULAR2016
Vid reumatologikonferensen EULAR 2016 berättades det att det kommer att komma nya behandlingsrekommendationer för flera reumatiska sjukdomar, bland andra ANCA-associerade vaskuliter, fibromyalgi och Reumatoid artrit (RA).

Vid den stora reumatologikonferensen EULAR, som i år hölls i London, berättades det att EULAR har flera arbetsgrupper som nu har tagit fram nya riktlinjer för hur de anser att olika reumatiska sjukdomar ska behandlas.

Arbetsgrupperna består bland annat av Professor Annette van der Helm-van Mil från Nederländerna och Professor Bernard Combe, från Frankrike. Dessa båda talade under ett seminarium om arbetet med att ta fram kriterier för att kunna identifiera patienter med ledsmärta som riskerar att utveckla reumatoid artrit och om behandling av tidig artrit och att sådan behandling måste baseras på ett gemensamt beslut mellan läkare och patient.

För några reumatiska sjukdomar blir det helt nya rekommendationer, medans det för andra endast kommer ske en uppdatering av tidigare rekommendationer.
Nya rekommendationer kommer för behandling av ANCA-associerade vaskuliter, förebyggande och behandling av frakturer vid osteoporos, samt klassificering av kliniskt misstänkt ledsmärta.
Uppdatering av de behandlingsrekommendationer som redan finns idag blir det för tidig artrit, reumatoid artrit med sjukdomsmodifierande läkemedelsbehandling, inflammatorisk ryggsjukdom, fibromyalgi, och Behçets sjukdom.

Källa: Dagens Medicin

2016-06-13