Åhörare som lyssnar på föreläsning av reumatolog Lars Cöster

Småkärlsvaskuliternas intresseförening

Björn Johansson ordförande i Riksföreningen Småkärlsvaskuliter berättar att förenigen jobbar under Reumatikerförbundets paraply,  men vi koncentrar oss på våra egna diagnoser.

De som söker sig till Riksföreningen är ofta personer som inte hittar någon koppling till den egna diagnosen i den lokal föreningen. Vi som förening kan inte erbjuda trivselträffar utan vi har fokus på att träffas några gånger per år.
När Riksföreningen har möten finns det alltid någon inbjuden läkare eller en forskare som föreläser om vaskulitsjukdomar ur olika perspektiv. Utöver de årliga träffarna skickar föreningen ut fyra nyhetsbrev om året. Medlemsantalet är 111 till antalet och finns i hela landet. från övre Norrland till sydligaste Skåne.

smålärlsvaskuliter är en autoimmun sjukdom som angriper små kärl överallt i kroppen. De övre och nedre andningsorganen och luftrören är mycket utsatta. Sjukdomen kan slå till var som helst i kroppen inklusive  hjärta, hjärna och muskler. Cirka 2500 personer i Sverige anses vara drabbade av den. Riksföreningens ordförande Björn Johansson har granulomatos polyangit (GPA) som är en vaskulitsjukdom som drabbar de små blodkärlen.

Källa: Reumatikervärlden