Sjukdom påverkar även de anhöriga

Är det tillåtet att säga till den reumatiskt sjuke att man är trött på att höra flera gånger om dagen att denne har ont? Och att man är besviken över att man inte kunde göra den resan för att partnern var sjuk? Kronisk sjukdom drabbar även de anhöriga.

Att någon i familjen/förhållandet blir kroniskt sjuk är en stor förändring i livet, och det kan utlösa sorg, frustration,vrede, ångest och irritation. Detta gäller inte bara den som är sjuk, utan även de anhöriga. Men för många anhöriga är det som förbjudet att känna så. Man försöker att dölja sin sorg och frustration och istället tänka positivt eftersom det ju är synd om den sjuke.
Men dessa känslor är mycket vanliga och en naturlig reaktion. Det är fullt mänskligt att känna sådant, och i det här fallet finns det inga känslor som är förbjudna. Och man bör komma ihåg att när man blir irriterad över att 'nu kan hen inte tala om annat än sin sjukdom igen' så är det ju inte egentligen själva människan man blir sur på. Det är sjukdomen man är innerligt trött på.

För att komma åt detta är det bra om man vågar tala om det. Det är mycket bättre om man kan tala öppet om sådana känslor. Kom då också ihåg att det skall man egentligen göra långt innan man hunnit bli riktigt irriterad. Att bara 'lägga locket på' kan leda till konflikter och missförstånd. Det kan också bidra till att skapa större avstånd och ensamhetskänslor. Att inte vilja tala om det därför att man inte vill göra varandra ledsna kan snarare stjälpa än hjälpa.
Att alltid vilja åtsidosätta sina egna behov som anhörig till förmån för den sjuke är förvisso en vacker tanke, men inte hållbart i längden, och det är inte heller till någon riktig hjälp för den som är sjuk. Det kan faktiskt göra den sjuke irriterad att få för mycket uppmärksamhet. Som anhörig har man även en viktig roll i att hjälpa den sjuke att inte låta sjukdomen styra dennes liv.

Fritt översatt och skrivet efter originalartikel på danska.

Källa: Gigtforeningen.dk