Möjligt med journaler i surfplattor inom vården i framtiden

På försök har vårdpersonal fått prova att hantera journaler med surfplattor. Om försöket bedöms som lyckat kan fler vårdenheter få arbeta på samma sätt, och målet är att sprida det i hela landet.

Det är på Väddö vårdcentral i Stockholms skärgård som personal som gör sjukbesök har fått prova att använda surfplattor till att hantera journaler. Som fördelar kan nämnas att personalen kan skriva journalanteckningar direkt på plats, och även läsa skrivna journalanteckningar. Med det vanliga arbetssättet, att journalanteckningar skrivs på papper, finns det risk att vårdpersonalen kan glömma bort att skriva in information. Det kan också vara så att man väl kommen tillbaka till kontoret inte kommer ihåg information som kan vara viktig. Journalanteckningar på papper kan ocså komma bort. Att kunna läsa journaler, och skriva journalanteckningar direkt på plats genom att använda en surfplatta kan ge ökad patientsäkerhet.
Om försöket bedöms ha fallit väl ut är ett mål på lång sikt att det skall kunna sprida sig över hela landet. I första hand kommer det då att kunna användas på stora sjukvårdsenheter, som exempelvis akutsjukhus.

Se ett tv-inslag om detta här.

Källa: Sveriges Television, SVT Nyheter