Har du en vaskulit? Bli då medlem i Riksföreningen Småkärlsvaskuliter.

Har du en vaskulitsjukdom, eller känner någon som har det?

Bli medlem i Reumatikerförbundet, då kan du dra nytta av vår gemenskap. Glöm inte att välja Riksföreningen Småkärlsvaskuliter som din lokalförening. Den finns att välja som 'lokalförening nr 30'
Bli medlem här

Inflammation i blodkärlen

Man kan få inflammation i blodkärlen, så kallad vaskulit. Oftast drabbas de små blodkärlen i huden. Det visar sig genom att man har ömma små bulor eller sår på huden, oftast på fingrarna, fötterna eller på underbenen. Blodkärl i andra organ än huden kan också bli inflammerade.

För att säkert ta reda på om blodkärlen är inflammerade kan läkaren ta en biopsi, som är ett litet vävnadsprov. Biopsier tas från de ställen där man har symtom, oftast från huden. Hudbiopsier tas med en speciell kniv efter att huden lokalbedövats. Vävnadsprovet undersöker man sedan i mikroskop, för att se om kärlen är inflammerade eller inte.