Första öppna mötet - höstmötet i Lund 22 november 2015

Söndagen den 22 november genomfördes det första öppna möte i Skånedistriktets lokaler i Lund. Inbjudan till mötet gick förutom till våra medlemmar och anhöriga, även till alla de som är registrerade på vår sida på Facebook, "Granulomatos med polyangit". Responsen från Facebook har varit mycket positiv, även om avståndet till och från mötet avskräckt många från att delta. Önskemål om fler öppna möten på andra ställen i landet finns.

Förhoppningsvis kan detta leda till fler vet att vi finns och fler medlemmar till Riksföreningen och Reumatikerförbundet.

På förmiddagen den 22 november kom höstens första snö till Skåne. I denna del av landet snöar det inte uppifrån utan från sidan. Som vanligt kom den som en överraskning och tillika på natten till en söndag, då snösvängen inte vaknat. Så klart undrade man, kommer det att komma någon till mötet.
Det var så roligt att välkomna de 15 deltagare som kom till mötet, de kom från Växjö, Karlstad, Eskilstuna och Stockholm och några från Skåneland.

Aladdin Mohammad, reumatolog i Lund informerade om det senaste inom forskningen kring småkärlsvaskuliter. i huvudsaka berördes de ANCA associerade vaskuliterna GPA – Granulomatös polyangit, MPA – Mikroskopisk polyangit och EGPA – Eosinofil granulomatös polyangit.