Daniel Berglund. Bildkälla: Foto ur Bulletinen nr 4 - 2014

Förkylningen var en begynnande vaskulit

Daniel Berglund, från Sjöbo i Skåne, berättade i tidningen Bulletinen om hur en långdragen förkylning visade sig vara debuten av en vaskulitsjukdom.

Det var på våren år 2012 som Daniel blev förkyld och fick en nästäppa som inte ville släppa. Han som aldrig tidigare behövt vila, fick nu lägga sig mitt på dagen. Han fick också senare ont i öronen. När han sökte vård fick han tre penicillinkurer efter varandra, men de hjälpte inte. Efterhand blev han allt sämre och till slut hamnade han på hjärtintensiven, för misstanke fanns om hjärtproblem, och han hade svårt att andas. Så konstaterades vaskulitsjukdomen Granulomatos med polyangit (GPA) - tidigare ofta benämnt Wegeners.
Efter att diagnosen ställts tog Reumatologiska kliniken vid sjukhuset i Lund över vården.

Läs hela Daniel Berglunds berättelse i Bulletinen för reumatiska systemsjukdomar, nr 4 - 2014, sidorna 20 - 21.

Källa: Bulletinen för reumatiska systemsjukdomar