Få ut mer av ditt läkarbesök

Har du kommit hem från ett läkarbesök och känt att du inte riktigt fått den information du behöver?

Var tiden för knapp? Eller vågade du inte ställla alla frågor du hade?

• Förbered dig
    Vilka besvär vill du ha hjälp med och hur kan du bäst beskirva dem så att din läkare förstår? Skriv gärna upp dina frågor så att du inte glömmer.
  • Om du har många saker du vill prata med din läkare om, funderar gärna på vad som är viktigast för dig att fråga om.
  • Besök rätt vårdnivå
    På en akutmottagning eller jourcentral handlar arbetet om att snabbt ge hjälp till dem som har mycket svåra och allvarliga symtom. Du kan inte räkna med att få hjälp med långvariga besvär. Sök istället hjälp på din vårdcentral.
  • Behöver du mer tid?
    När du beställer tid, ta då reda på hur lång tid läkaren sätter av för ditt besök. Tänk efter att tiden som bokats för dig ska räcka för att läkare ska sätta sig in i din situation, genomgång av din journal och din läkemedelslista. Det behövs också tid för samtal, undersökning, förklara och planera eventuellt fortsatt utredning. Om du har många saker som du vill ta upp-fråga när du bokar om du kan få en längre besökstid hos din läkare.
  • Våga att fråga!
    Om det är något du inte förstår - fråga!