Behöver du verkligen akutvård?

Hur söker du vård när du tycker att det behövs, är det akuten som är ditt första val eller går du först till vårdcentralen? När många som egentligen inte behöver det söker akutvården så minskar resurserna att hand om de som behöver det mest, det bekräftas i Socialstyrelsens rapport från i december 2015.

När du kommer till en akutmottagning är det första man vill ta reda på är om du är dödssjuk eller inte, för det är vad personalen tränas i och det är det som akuten är specialutrustad i att hantera. Om du är dödssjuk måste du tas om hand direkt. Det är cirka 20 procent av de som söker vård på akutmottagningen som inte kan vänta utan risk. Enligt Socialstyrelsens rapport från december 2015 ökar antalet akutsökande patienter i hela landet. Tyvärr är det framför allt de som inte är så sjuka, ofta de yngre, som inte hänvisats av annan medicinsk personal men själva söker utan att be om hjälp först. De som inte är dödssjuka.

Sen är det här med om du behöver en vårdplats eller kan gå hem igen, för det är brist på sängar, eller inte själva sängarna men personal att vårda alla som ligger i sängarna. Enligt Sveriges kommuner och landsting SKL har Sverige en befolkning med ökande medellivslängd och ständigt sjunkande antal vårdplatser. Därför gäller det stark prioritering av vem som måste läggas in och ibland är det inte så lätt.

Kan då du som patient göra något för att underlätta? Ja. Är du så sjuk att du omedelbart behöver vård, eller kan det kanske vänta ett tag? Vänta ja, det är inget vi är så vana vid att behöva göra idag när allt skall ske nu direkt, och avsett när behovet uppstår.
Akutmottagningarna är inte gjorda för att kunna täcka alla våra vårdbehov, de är till för det som är livshotande eller som kan skada din hälsa allvarligt. Det andra skall andra vårdgivare ta hand om, som till exempel distriktläkarmottagningar och vårdcentraler.
Så har du provat smärtstillande och febernedsättande? Om det inte hjälper tillräckligt finns det utmärkta råd på Vårdguiden 1177, www.1177.se, eller på telefon 1177. De har öppet dygnet runt, och informationen är medicinskt beprövad och säker.
Om vi istället skulle söka vård på det sättet kanske akutmottagningarna skulle ha mer resurser att ta hand om dem där kanske livet hänger på en skör tråd. För när allt kommer omkring, nästa gång kan det ju vara du, eller jag, som är den där personen. Och då vill vi gärna kunna få akutvård, eller hur?

Läs om Socialstyrelsens rapport här.

Fritt skrivet efter en debattartikel införd i Metro den 2 maj 2016

Källa: Metro och Socialstyrelsen