”Alla patienter bör ha en ansvarig läkare”

De nuvarande reglerna om patienters rätt till en fast vårdkontakt är för otillräckliga. Nu kräver därför Läkarförbundet och en rad patientförbund att vården ska återinföra begreppet patientansvarig läkare.

År 1991 infördes konceptet ”patientansvarig läkare” (PAL) i hälso- och sjukvårdslagen. Syftet var att den sjuke skulle ha anknytning till en viss läkare och därmed främja kontinuiteten inom vården. Under 2010 försvann dock PAL ur lagstiftningen och ersattes med en ”fast vårdkontakt” med ansvar för samordning.
I en debattartikel i Svenska Dagbladet kräver nu Läkarförbundet, i sällskap med flera patientförbund, att PAL återinförs. De skriver att det idag ofta saknas en särskild läkare som har det övergripande medicinska ansvaret för patienter som är drabbade av svåra sjukdomstillstånd.
”Konsekvenserna ser vi i en opersonlig och osäker vård där patienter skickas runt utan att någon har en medicinsk helhetsbild.”

"Vi anser att patienten själv ska avgöra vilken specialitet sin PAL ska ha. För min del vill jag ha en reumatolog som PAL eftersom min huvudsakliga sjukdom finns inom reumatologin men denne ska naturligtvis kunna fatta beslut om min sjukdom utanför sin egen specialitet", säger Anne Carlsson Reumatikerförbundets ordförande.

Läs artikeln i Svenska Dagbladet (SvD) här

Källa: Dagens medicin, Netdoktorn och Svenska Dagbladet.